Bontószökevények kiszűrése

A totálkáros vagy elhasználódott autók helye a bontóban lenne, de időnként előfordul, hogy a bontásra eladott autók visszakerülnek a kereskedelmi forgalomba.

 
Karambol a Valós Kilométerhez

Mi a bontás szerepe? Miért kell a forgalomból kivonni egy autót? Miért kerül pénzbe a legális bontás? Autóbontó, lopás, tárolás vagy MÉH?

 

Totálkár vagy elöregedés esetén...

Ha autónktól szabadulnánk a fenti okok miatt, akkor vagy eladjuk azt vagy kivonatjuk a forgalomból és bontóba visszük. Utóbbi esetben az optimális megoldás egy legális bontó, ahol "kicsontozzák", majd újrafelhasználásra leadják a folyadékokat és felújítás után eladják a még használható alkatrészeket. Ha van még használható alkatrésze az autónak, akkor pénzt is kaphatunk érte, de semmiképpen nem annyit mintha mi adnánk el akár egészben, akár alkatrészenként.

 
 

A bontás alapköltsége 10-30.000 Ft körül mozog ("méregtelenítés", szállítás, bontási munka, papírmunka), az alkatrészekért pedig 2-300.000 Ft-ot is kaphat a bontó, ha mindent elad. A legjobb az lenne, ha mi kiszedhednénk minden eladható dolgot az autóból (gumiabroncs, aksi, klima, betétek és tárcsák, ülések, visszapillantó, ablakemelő, teleszkóp, kormány, stb), majd a "csontvázat" átadnánk a bontónak, aki ezért nem kér pénzt, de ad bontási igazolást. Ezt elvileg az azonosítható alkatrészek kivételével (pl: motor) meg is tehetnénk, de a bontók csak egészben veszik át a kocsit. A MÉH ugyan átvenné csak a kasznit is, de arra meg nem adnának bontási papírt (vagy fizetni kellene érte).

A fenti okokból keletkező 200.000 ft-os "hiány" ösztönzi az embereket arra, hogy a bontó helyett más megoldásokat válasszanak. Ezek egyike az eladás, ami több okból is rossz megoldás lehet. A legjobb esetben az eladott autót saját célra fogják használni, de még ekkor is problémát okozhat, hogy a közúton veszélyes lehet, ha nincs megfelelően rendbehozva. A rosszabb eset az, ha az autót kicsit kipofozzák és eladják törésmentesnek vagy sérülésmentesnek. Ez persze elvileg igaz is (most nem törött), de másként néznénk rá vételkor, ha ismernénk a korelőzményeket, azaz lenne hozzá szervizkönyv. Ebben segíthet a ValósKilométer szervizkönyve, amiből később kikereshető, hogy valójában mi történt korábban az autóval. Így a vételkor reálisabb árat fizethetünk érte.

 
 

Környezetvédelem?

A magyarországi tulajdonosokban még nem nagyon tudatosult, hogy saját roncsautójukért környezetvédelmi felelősségük is van. Mindenki pénzt akar kapni, még a teljesen értéktelen autójáért is. A felelősség kérdése legfeljebb akkor tudatosul, ha az okmányiroda bontási átvételi igazolás nélkül nem akarja kivonni a forgalomból járművüket. Ilyenkor jönnek a törvénytelen megoldások ("Hogyan ne?" keretes).

A bontási igazolást kötelezővé tévő jogszabály célja éppen az lenne, hogy ezek a roncsok ne a kerteket díszítsék, hanem szakszerűen kerüljenek megsemmisítésre és újrafelhasználásra. Ebben segíthet az, hogy a tulajdonos mindaddig köteles a fenntartással járó költségeket (pl: súlyadó) fizetni, amíg a kocsi szakszerű elbontásáról nem gondoskodott.

Forrás: Roncs kézikönyv
 
 

Javasolt legális megoldások:

  • Bontóban leadás: csak egészben és hiánytalanul (végleges kivonás), több pénzt kapunk érte (de nem annyit, mintha mi adnánk el az alkarészeket), cserébe nem nekünk kell elszállítani
  • MÉH-ben leadás: 5-10 Ft/kg, de csak a fémhulladékért fizetnek, adhatnak bontási igazolást. Esetleg nekünk kell fizetni (5000 Ft), ha kivettünk belőle mindent.
 

Ha ennek ellenére mégis az egyszerűbb eladás mellett döntenénk, akkor egy online szervizkönyvbe rögzítsük a jármű sérüléseit, hogy a későbbi vásárlóknak legalább az esélye meglegyen az autó korábbi állapotának megismerésére.

 

Forgalomból kivonás

A 35/2000-es BM rendelet 2005-ben hatályba lépett módosítása következtében a forgalomból kivonással kapcsolatban a következő lehetőségek maradtak:

Féléves ideiglenes kivonás: az autó fél év után automatikusan forgalomba helyeződik. Többször meghosszabbítható, de mindig csak fél évre.

Végleges kivonás: csak bontási igazolással együtt.

Átmeneti kivonás: 10 évre ideiglenesen ki lehet vonatni (lopás, tartós külföldi tartózkodás, külföldre eladás, muzeális előminősítés).

Forgalomból kitiltások (lefoglalás, nem megfelelő műszaki állapot, biztosítás vagy gépjárműadó fizetésének elmulasztása).

Illegális bontók

"Hazánkban évente mintegy 120-130 ezer roncsautó keletkezik, ennek azonban csak kevesebb, mint a fele kerül regisztrált autóbontóba. A többi olyan helyen végzi, ahol illegális szétbontásuk veszélyezteti a környezetet: becslések szerint ma mintegy 1200-1300 illegális autóbontó működhet."
Forrás: greenfo.hu

    Hogyan ne?

  • darabokra bontás "házilag" és lopás bejelentése (átmeneti időszakra történő kivonás): rendőrség félrevezetése és az okmányiroda sem biztos, hogy befogadja a hamis adásvételit, mert igazolványszámra ők is tudnak keresni
  • eladás hamis adatok beírásával: elvileg okirathamisítás, de te nem vagy hatóság, hogy megállapítsd hamis iratok voltak-e, amit mutattak (utána kivonás hivatalból átmeneti időszakra)
  • eladás kereskedőnek, aki nem fogja bontatni, hanem új autót épít belőle
  • eladás alkatrésznek (átírás nélkül), esetleg utána évekig bíróságra járás a visszaélések miatt
  • eladás papírok nélkül, úgy hogy "majd hozzák" a bontási papírokat
  • kivágott alvázszámmal az út szélén hagyva (önkori fogja elszállítattni nagyon sokára)
 

Képek

A lenti kis képekre kattinta kinagyíthatja azokat.