Új autót vagy használtat?

2011.11.30. 20:01, lacimol

A jövőre megjelenő új civic kapcsán felmerült bennem, hogy jó lenne autót cserélnem. Ha nem is rögtön a legújabbra, de talán akad valami jó ajánlat a kifutó modellekre, esetleg egy jó állapotban lévő alig használt is nagy előrelépés lenne a mostani 15 éves helyett.

Az összehasonlításnál a Hondából indulok ki, mivel én is ezt használom és ha cserélem, akkor az is Honda lesz. Jelenleg egy 1996-os évjáratú, 5 ajtós, 1.6-os, 113 lóerős Honda Civic-et használok, ami erősebb, mint az alap 1.4-es (90LE), de gyengébb, mint a 160 lovas VTI. A mai autók súlya és az emissziós korlátozások mellett, teljesítmény szerint ez egy 125-135LE-s autónak felelne meg. Voltak rajta kisebb-nagyobb rozsdafoltok (pl: hátsó kerékjárati ív), de ezeket javíttattam és műszakilag is rendben van, hála a folyamatos szervizelésnek. Ettől függetlenül van három (+1) dolog, amiben egy régi autó nem versenyezhet az újakkal: új funkciók, kényelem és biztonság (+1 lenne a környezetvédelem, de 1996-os révén ez éppen kék matricás). Az első részemről könnyen átléphető, mert nem zavar, ha az autó nem parkol helyettem, nem olvassa fel a sebességkorlátozó táblákat, nem figyelmeztet a biztonsági övre vagy a sávelhagyásra, és nem kapcsol fényszórót sötétben vagy ablaktörlőt esőben magától.

A kényelem már fontosabb szempont, de 200.000 - 300.000 Ft-ból teljesen újrakárpitoztatható egy régi autó, ebben már a kormány és a váltó átbőrözése is benne van. Az egyetlen megfontolandó tényező a biztonság, azaz az aktív és passzív biztonsági berendezések hiánya. A gépjármű biztonsága szempontjából a legfontosabb a fék, a gumik, a világítás és a futómű állapota. Itt majdnem mindegy, hogy 15 éves vagy új autóról beszélünk, mert a karbantartás a fontos. A leglényegesebb különbség a "beépített" aktív és passzív biztonsági berendezések megléte vagy hiánya. Aktív: szervó (fék és kormány), a blokkolásgátló (ABS), a kipörgésgátló (ASR), a menetdinamikai szabályzórendszer (ESP). Passzív: gyűrődési zóna, biztonsági öv és légzsák.

Az én öregedő autómban nincs ASR és ESP, továbbá csak 2 légzsák van benne. Ez még nem jelentene nagy problémát, de a gyűrődési zóna és az azt felépítő elemek teljesen eltérnek az új autókétól. A forgalomban résztvevő átlag kompakt kocsiknál 100-200 Kg-val könnyebb, és a felhasznált anyagok is elfáradtak már. A mai autók nagy része 4-5 csillagot kap a törésteszteken, de a régi Civic csak 2-őt. A hihetetlen az, hogy egy hasonló korú A4-es Audi is hasonlóan kevésbé biztonságos. Ebből kifolyólag a váltásnak csak a biztonság lehet a racionális oka. Ez is csak akkor szempont, ha sokat megy valaki városon kívül (50 Km/h felett).

 

Alternatívák

Az új Civic és Accord érkezésével a 2011-es modellek egy ideig jó áron elérhetőek, de ez csak annyit jelent, hogy egy 1.6-os Civic 5.200.000 Ft helyett 4.500.000 Ft-ért elhozható. Nem rossz, de ennyiért már 3 éves Accordot lehet kapni. A másik gond, hogy 5 év alatt 2.000.000 Ft-os értékvesztéssel is számolni kellene. Ez egy eleve 5 éves autónál csak a fele lenne. Nagyon jó választás lehetne az 1.4-es 100 LE-s Jazz is (2009-es már 3 MFt alatt), ha csak városban használnám. Napi 50-60 Km munkahelyre vezetés mellett, távoli rokonok és családtagok látogatásához nem alternatíva (talán 1.5-ös 120 LE motorral, ami az EU-ba nem jön). A 2008-as Accord szintén nagyon jó (7 literes fogyasztás, 5 csillagos törésteszt, nagy csomagtér), de még egy kicsit drága, talán a következő majd ez lesz. Reális választás lehet a 2006-os 1.8-as “ufó” Civic vagy egy 2003-as 2.0-ás (benzines) Accord. Mindkettőből van dízel és nem is sokkal drágább a benzinesnél, de az évi 20.000 Km még nem az a kategória, ahol megéri a “traktorhang” és a magas szervizköltség.

 

5 éves Civic vagy 8 éves Accord (a 15 éves Civic helyett)?

Az autók összehasonlítására készítettem egy táblázatot, de az összesített adatok lényege a következő:

  • az 5 éves Civic modern, gyors és keveset fogyaszt, de nem lehet hátra kilátni belőle
  • a 8 éves Accord nagy, kényelmes és biztonságos, de drága a fenntartása
 

Kalkulációk 5 évre

A fenti listában nem szerepelnek az apróbb költségek és a hitel miatti többletköltség. A teljes költség kiszámításához a lenti kalkulátort használtam.
Típus, évjárat, ár (évi 20000 km) Havi költség Teljes költség Km költség
Honda Civic, 2006, 2700000 Ft 125 421 Ft 6 941 160 Ft 69 Ft
Honda Accord, 2003, 2300000 Ft 139 258 Ft 7 923 180 Ft 79 Ft
Forrás: Autófenntartási kalkulátor
 

Az összehasonlításból látszik, hogy 5 év alatt havi szinten minimum 21.000 - 28.000 Ft között kellene többet költeni (hitel nélkül), ha lecserélném az autót (az eddigi kiadások mellett). Ha azt vesszük, hogy a mostani autónál 7000 Ft a havi alapköltség + 20.000 Ft (szerviz, egyéb) + 45.000 Ft benzinköltség (évi 20.000 Km) mellé kerülne be ez az összeg, akkor mérlegelni kell, hogy a kényelem és a biztonság növekedése megér-e 33%-os többletköltséget. Ha ehhez hozzávesszük, hogy autóvásárlásnál át kell íratni, át kell vizsgáltatni, új védelmi eszközöket kell beszereltetni (UV, váltózár) és az első szerviz is az átlagosnál nagyobb lehet, akkor még 200.000 Ft költséggel számolhatunk. Ez a többletköltség 5 év alatt összesen 1.500.000 Ft, ami a mostani vételár felénél is több (66-75%-a).

Ha a 1.500.000 Ft-ból levonjuk a 300.000 Ft-ot (kárpítozás), akkor a kényelem már nem szempont a váltáshoz, és csak a fokozott biztonság marad a mérleg másik oldalán. Az 1.200.000 Ft 5 év alatt kamatozhatna is, így megint kb 1.500.000 Ft-nál tartunk (hitellel már 2 MFt), ami nem nagy ár a biztonságért, de mégis csak kiadás. Jövőre kiderül, hogy új autóval ingázom vagy a régivel járok csak városon belül.