Kötelező biztosítási tippek

2011.11.12. 14:48, lacimol

A kötelező felelősségbiztosítás megkötésekor érdemes néhány biztosítási feltételt is ismernünk. Milyen esetekben fizet a biztosító? Hogyan értelmezik a "megalapozott kárigény" fogalmát? Mekkora avultatással számolnak? Melyik besorolásba kerülünk kár esetén?

Előfordulhat, hogy életünk végéig nem okozunk balesetet és vétlen felek sem leszünk. Ilyenkor a biztosítással nincs is gond, fizetünk azért, hogy az esetleges baj esetén legalább anyagilag könnyebb legyen. A dolog akkor kezd bonyolódni, amikor baleset résztvevői leszünk. A 2010-es és 2011-es évben történt két koccanásom, ezek története itt olvasható. Az első esetben csak sok utánajárás és bonyodalom árán sikerült kiharcolni a biztosítási díjat, de a második eset rendezése gördülékenyen ment. Ezek kapcsán felmerült, hogy összegyűjtöm a kárrendezéssel és a kötelező biztosítással kapcsolatos tudnivalókat és ötleteket.

 

Törvényi szabályozás: 19/2009. (X. 9.) részlet

a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól (teljes rendelet)

  • A bonus-malus rendszer (...) egy A00 alap, 10 bonus és 4 malus osztályból áll.
  • A rendszerbe újonnan belépő üzemben tartó szerződése A00 osztályba kerül, kivéve a hozott kárelőzményi igazolás figyelembevételével létrejött szerződést.
  • A szerződés besorolása egy osztályt emelkedik, ha a szerződés a vonatkozó megfigyelési időszakban legalább 9 hónapig hatályos és a teljes időszakban kármentes volt.
 

Bonus-malus osztályba sorolás (szgk.)

KiindulóPótlék*0 kár1 kár2 kár3 kár4 kár
B10-50%B10B08B06B04M04
B09-45%B10B07B05B03M04
B08-40%B09B06B04B02M04
B07-35%B08B05B03B01M04
B06-30%B07B04B02A00M04
B05-25%B06B03B01M01M04
B04-20%B05B02A00M02M04
B03-15%B04B01M01M03M04
B02-10%B03A00M02M04M04
B01-5%B02M01M03M04M04
A000%B01M02M04M04M04
M0115%A00M03M04M04M04
M0235%M01M04M04M04M04
M0360%M02M04M04M04M04
M04100%M03M04M04M04M04
* A kiinduló besorolás mellett látható pótlék/kedvezmény mértéke az A00-ás besoroláshoz viszonyított. Nem veszi figyelembe az egyéb árváltoztató tényezőket (infláció, egyéb kedvezmények).
 
 

Tudnivalók

  • Baleset után a biztosítónak nem elég a kárrendezéskor a baleseti bejelentő. Szükséges, hogy a károkozó elismerje a felelősségét. Ha nem ismeri el, akkor a biztosító nem fizet, mindegy mi van a bejelentőn.
  • A bónusz-malusz fokozatok mutatják a biztosítóknak az ügyfelek kockázati besorolását. Ha több balesetet okozott, akkor lejjebb van a sorban, és nagyobb díjat fizet.
  • Ha valaki az adott évben balesetmentes, akkor eggyel feljebb lép a kockázati sorban (pl: A00 --> B01). Ha balesetet okoz, akkor kettőt lejjebb (pl: A00 --> M02). A kezdő fokozat az A00, a legmagasabb elérhető fokozat a B10.
  • A biztosítói besorolás egy autóra vonatkozik egy adott üzembentartónál. A bónuszbesorolás megmarad, ha a szerződés megszűnésétől számított két éven belül új szerződéskötésre kerül sor. Ha díjnemfizetéssel szűnik meg, akkor ismét A00-ba kerülünk.
  • A biztosítók a kiküldött ajánlatukban nem mindig érvényesítik az összes kedvezményt (pl: képtelenek összekapcsolni a lakás és a kötelező biztosítást, még ha mindkettő náluk is van)
  • A biztosító részéről a legtöbb esetben kapunk egy számla nélküli ajánlatot is, így ha olcsóbban mecsináltatjuk az autót, akkor érdemes ezt választani.
 

Ötletek

  • Fényképek és videó készítés az esetről és minden sérülésről
  • Tanúk adatainak felírása
  • Baleseti bejelentő (vagy másolat vagy üres papír) kitöltése
  • Minden évben érdemes újrakalkulálni a biztosítási díjat, mert akár ugyanannál a biztosítónál is adnak kedvezményt az újrakötésre
  • Ha a biztosító által felajánlott számla nélküli összeget kevésnek tartjuk (nem elég a javításra), akkor érdemes részlezetést kérni, hátha valami kimaradt a felsorolásból, esetleg érdemes pótszemlét elrendeltetni.
  • Ha két autója van és a később megvett autón szeretné a bónusz fokozatot kihasználni, mert az elsőt nem használja, akkor az elsőt el kell adnia (akár másik családtagnak). Vagy végleg ki kell vonnia a forgalomból.

A Bónusz-malusz kalkulátorral kiszámolhatja, mennyivel fizet többet vagy kevesebbet jövőre, vagy mennyit ront a díjon egy baleset.

 


Netrisk szótár

bonus: díjkedvezmény, amellyel a biztosító az ügyfél tartós kármentességét honorálja. A kedvezmény realizálódhat a díj egy részének visszafizetésével vagy a következő évi díj csökkentésével (pl. kötelező gépjármű felelősségbiztosítás).

malus: pótdíj, amelyet a biztosító akkor alkalmaz, ha ügyfele - a biztosítási időszakon belül - igénybe veszi a biztosítási szolgáltatást, pl. egy vagy több kárt okoz. A malus a következő időszak díjait növeli.

casco: gépjárművek sajáthibás kárainak fedezetére szolgáló biztosítás. Az alapbiztosítás a töréskár, amely általában kiegészül az elemi károk és a lopás, üvegtörés illetőleg rongálás kockázatokkal. Az autó-casco a legismertebb, de van hajó-casco, légijármű-casco... stb. is.

kármegosztás: a károkozásért való felelősség százalékos megosztása a károkozásban részt vevők között. Ha például a bekövetkezett ütközésért "A"-t 70%-ban, "B"-t pedig 30%-ban terheli a felelősség, akkor "A" (illetőleg felelősségbiztosítója) "B" kárának 70%-át, míg a "B" részes "A" kárának 30%-át köteles megtéríteni. A közrehatási százalékok összege természetesen nem haladhatja meg a 100-at.

vétkesség: felelősségi kategória, akkor áll fenn, ha a kár okozója nem úgy járt el, ahogy az adott esetben általában elvárható.

Forrás: NetRisk