Hamarosan indul a Valós kilométer

2011.07.06. 19:34, lacimol

Az autók műszerfalán lévő kilométeróra, annak futásteljesítményét mutatja. Megtudhatjuk belőle, hogy mennyit ment és nagy valószínűséggel azt is, hogy milyen célra használták, így segíthet vásárlási döntésünkben. Megsaccolhatjuk nagyjából mennyit kell rá költenünk és milyen nagyobb kiadások várhatóak a következő 1-2 évben. Vagy mégsem?

 

A kilométeróra visszatekerése hazánkban elterjedt megoldása az autó "jóárasításának". Sajnos 4 évvel ezelőtt nekem is sikerült egy ilyen visszatekert autót vennem, bár nálam "csak" alig több, mint 15%-ot tekertek vissza.

Szerencsém volt, mert azóta is jól működik és nagyobb problémát a tekerés nem okozott, de a 15% lehetett volna 50-80% is, ami már komoly anyagi károkat is okozhatott volna. Nem is beszélve az emiatti esetleges nem várt meghibásodásokról. A következő vásárlásomnál nem szeretnék hasonló helyzetbe kerülni, így a belga rendszert kicsit kiegészetve és átalakítva, létrehoztam egy járműadatbázist, ahova az autók futásteljesítménye mellett egyéb információkat is rögzíthetünk. Ez ugyan nem fogja megállítani a hamisítást, de ha más is jónak tartja a kezdeményezést, akkor jelentősen csökkenthető a visszaélések száma.

Fontosabb szolgáltatások:

  • Online szervizkönyv
  • Autóvásárlási és fenntartási kalkulátor
  • Alvázszám dekóder
  • Webservice hozzáférés
Részletek
 

 

Tekeréssel kapcsolatban felmerülő kérdések:

  • Hány kilométert mehet egy autó a teljes életciklusában?
  • Sok a 150.000 Km egy 5 éves autónál? Elmehet még gond nélkül ugyanannyit?
  • Ha a magyarországi járműpark átlagosan több mint 10 éves autókból áll (200.000+ Km), akkor miért félünk annyira a 100.000 Km feletti autóktól?
  • Hogyan játszató ki a 2011-ben bevezetendő "műszaki vizsga km állás lekérdezhetőség"? Mit tehetünk ez ellen?
  • Elég önmagában az állami szabályozás vagy szemléletváltás is kell?
  • Mennyit lehet keresni a tekergetéssel? Miért olyan sokat, ha az Eurotax értékek szerint alig van eltérés egy 200.000 Km-t és egy 300.000 Km-t futott autó árában?
  • Érdemes feljelentést tenni, ha visszatekerték? Bizonyítható a csalás? Ki tekerte vissza? Az első tulaj, az eladó, a kereskedő vagy a friss vevő maga?
  • Hogyan szűrhető ki a meghamisított km állás?
 

 

Új állami rendszer által felvetett kérdések:

  • Új autónál először 4, majd utána 2 évente van műszaki (évente akár 100.000 Km-t is lehet vezetni és visszatekerni). A műszaki előtti autókat honnan kérdezzük le?
  • Mi lesz az "okosban" történő javításokkal, kárrendezésnél és műszakiztatásnál?
  • Mennyibe kerül ez nekünk közvetetten? A magyarorszag.hu-t néhány évente 4 milliárd forintért módosították. Ez is ennyi lesz?
  • Mennyibe kerül ez nekünk közvetlenül? Mennyivel lesz drágább a műszaki, a szerviz vagy a biztosítói árképzés az adminisztrációs díjak miatt?
  • Eddig is előfordult, hogy nem a pontos adat került a rendszerbe. Ki fogja ellenőrizni, hogy nem bemondásra vagy hasraütésre rögzítik a km órát?
  • Jelenleg a magyarorszag.hu portál bizonyos funkcióhoz személyes regisztráció szükséges. 2010-ben kb 3.000.000 jármű volt forgalomban, az ügyfélkapus regisztrációk száma 1.000.000 alatt van és nem mindegyiküknek van autója (nem mindenki akítv felhasználó, pl: 2009-ben 700.000 felhasználó mellett 280.000 adóbevallás történt). Hány ember fogja elérni a szolgáltatást?
  • Több eltérő bejelentésnél kinek a szava lesz a döntő? Műszaki vizsgaállomás? Tulajdonos? Vevő? Kereskedő? Mi alapján?
  • A regisztrált adatok automatikus elemzése milyen következményekkel fog járni? Minden "héten" járhatok a rendőrségre, mert "összekevertek" valamit vagy csak külső személy tehet feljelentést?

 

Az oldal jelenleg tesztelési szakaszban van, így bár az összes (már meglévő) funkció használható, de hibák előfordulhatnak (akár adatvesztés is). Az oldal hivatalosan 2011. szeptember 1-én indul. Addig is szívesen várom a konstruktív kritikát és a továbbfejlesztési ötleteket!

Üdvözlettel:

Molnár László (lacimol)

 


Tekerés

"Egy autó értékvesztésének leegyszerűsítve két nagyon fontos tényezője van, az egyik a gyártása óta eltelt idő, míg a másik a futott kilométereinek száma. Mivel a gyártás vagy az első forgalomba helyezés időpontját nehéz módosítani (ezért is szűnt meg a kasztnicsere intézménye), marad a másik, az extrém futásteljesítményű autó olcsó felvásárlása, visszatekerése, majd normál áron való értékesítése. Esetleg egy normál futásteljesítményű autó – jó optikai állapot esetén – extrém keveset futottnak beállítása."
Forrás: totalcar.hu

A belga Car-Pass rendszer

Belga rendszer

"Van egy autód, amit ha használsz előbb-utóbb szervizeltetsz, gumit cseréltetsz, időnként vizsgáztatsz. Nos, ha bemész egy szervizbe, akkor az első dolguk, hogy egy regiszterfüzetbe beirják a következő adatokat: dátum, rendszám, típus, alvázszám, km óra állás. Ezeket az adatokat azután a lehető leghamarabb, de legalább 24 orán belül felviszik (kötelező) egy központi rendszerbe. Mindenki. Az autószerviz, a villamossàgis, a gumis, mindenki, aki valamilyen beavatkozást végzett az autódon."
Forrás: autozz.blog.hu

2011-es, (új) állami rendszer

"A parlament megszavazta azt a törvénymódosító javaslatot, amely szerint a használt autó vásárlásakor, illetve forgalomba helyezés előtt vagy időszakos vizsgálat során a hatóság ellenőrzi, és az új adatbázisban rögzíti a jármű kilométeróra-állását, s ezt bárki megnézheti."
Forrás: totalcar.hu | vezess.hu | kopdat.hu | kocka.blog.hu

Mi értelme ennek az egésznek?

"Foglalkoztat a jövőm, mivel a hátralevő napjaimat ott szeretném eltölteni." - Woody Allen